dimecres, 20 de gener del 2016

Un terç dels ajuntaments maresmencs tenen mancances importants en transparència

L’estudi de XUT Consulting sobre l’aplicació de la llei de transparència, accés a la informació i bon govern per part dels ajuntaments del Maresme conclou que més del 90% dels consistoris de la comarca presenten mancances i, d’aquests, un 33% no assoleixen els mínims (menys de 5 punts sobre 15). L’únic ajuntament que obté la llum verda (més de 10 punts sobre 15) és el del Masnou.

L’1 de gener del 2016, va entrar en vigor la llei de la transparència en l’àmbit local. Pocs dies després, el més calent és a l’aigüera. Encara queden molts aspectes de la llei per incorporar; com fer públiques les subvencions concedides o les declaracions patrimonials dels càrrecs electes i oferir guies de consulta de la informació, entre d’altres.
La grandària del municipi determina la qualificació de transparència, independentment del partit de govern. La possibilitat de recursos pressupostaris és un element decisiu a l’hora de bastir l’Administració transparent, tal i com es concloïa a Ajuntaments de vidre; el nostre anterior estudi.

Pel que fa al cas concret del Maresme, a excepció de Mataró, la capital, la resta de municipis té menys de 30.000 habitants. Això explica que no s’identifiquin més municipis amb una puntuació entre 10 i 15 punts (llum verda del semàfor). L’únic consistori que obté una qualificació d’aquest tipus és el del Masnou; però encara pot millorar abastament per assolir l’excel·lència en transparència (guies de consulta, avaluació de serveis, dades reutilitzables, visualització de dades, etc).

La zona entre 5 i 10 punts és la més poblada (19 ajuntaments) i reflecteix un patró comú: el de la necessitat de superar els paràmetres bàsics de la transparència. S’estan fent esforços per adaptar-se a la llei de la transparència però encara queda molt camí a recórrer per acomplir amb els objectius motivacionals de la llei. És a dir: fomentar la participació ciutadana, la utilització de dades públiques i l’avaluació del funcionament de les administracions. 

Finalment, s’ha detectat un grup de 10 ajuntaments que en el moment de realitzar aquest estudi presentaven una situació molt crítica pel que fa a l’aplicació de la llei. En aquest supòsit, urgeix implementar mesures que permetin adaptar-se a les exigències legislatives.


Algunes dades de l’estudi:

  • La meitat dels ajuntaments maresmencs (53%) disposen de portal de transparència
  • Cap ajuntament del Maresme disposa d’eines per mesurar l’avaluació dels serveis via web
  • Més del 90% dels ajuntaments no fan pública la declaració patrimonial dels càrrecs electes.
  • El 76% dels ajuntaments permeten consultar online el pressupost municipal; però només el 3% utilitzen eines de visualització de dades per facilitar-ne la comprensió.
  • El 56% dels ajuntaments disposen de bústies de suggeriments online.
  • Més del 80% dels ajuntaments no publica a la web les subvencions concedides.
  • Tan sols un 16% dels ajuntaments disposa de plataformes de petició d’informació.
  • Més del 90% dels ajuntaments no presenta les dades en format reutilitzable. 


Podeu descarregar-vos l’estudi sencer aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada