L’estudi de XUT Consulting sobre l’aplicació de la llei
de transparència, accés a la informació i bon govern per part dels ajuntaments
del Maresme conclou que més del 90% dels consistoris de la comarca presenten
mancances i, d’aquests, un 33% no assoleixen els mínims (menys de 5 punts sobre
15). L’únic ajuntament que obté la llum verda (més de 10 punts sobre 15) és el
del Masnou.
L’1 de
gener del 2016, va entrar en vigor la llei de la transparència en l’àmbit
local. Pocs dies després, el més calent és a l’aigüera. Encara queden molts
aspectes de la llei per incorporar; com fer públiques les subvencions
concedides o les declaracions patrimonials dels càrrecs electes i oferir guies
de consulta de la informació, entre d’altres.
La grandària del municipi determina la qualificació de
transparència, independentment del partit de govern. La possibilitat de
recursos pressupostaris és un element decisiu a l’hora de bastir
l’Administració transparent, tal i com es concloïa a Ajuntaments de
vidre; el nostre anterior estudi.
Pel
que fa al cas concret del Maresme, a excepció de Mataró, la capital, la resta
de municipis té menys de 30.000 habitants. Això explica que no s’identifiquin
més municipis amb una puntuació entre 10 i 15 punts (llum verda del semàfor).
L’únic consistori que obté una qualificació d’aquest tipus és el del Masnou;
però encara pot millorar abastament per assolir l’excel·lència en transparència
(guies de consulta, avaluació de serveis, dades reutilitzables, visualització
de dades, etc).
La
zona entre 5 i 10 punts és la més poblada (19 ajuntaments) i reflecteix un
patró comú: el de la necessitat de superar els paràmetres bàsics de la
transparència. S’estan fent esforços per adaptar-se a la llei de la
transparència però encara queda molt camí a recórrer per acomplir amb els
objectius motivacionals de la llei. És a dir: fomentar la participació
ciutadana, la utilització de dades públiques i l’avaluació del funcionament de
les administracions.
Finalment,
s’ha detectat un grup de 10 ajuntaments que en el moment de realitzar aquest
estudi presentaven una situació molt crítica pel que fa a l’aplicació de la
llei. En aquest supòsit, urgeix implementar mesures que permetin adaptar-se a
les exigències legislatives.
Algunes dades de l’estudi:
- La meitat dels ajuntaments maresmencs (53%) disposen de portal de transparència
- Cap ajuntament del Maresme disposa d’eines per mesurar l’avaluació dels serveis via web
- Més del 90% dels ajuntaments no fan pública la declaració patrimonial dels càrrecs electes.
- El 76% dels ajuntaments permeten consultar online el pressupost municipal; però només el 3% utilitzen eines de visualització de dades per facilitar-ne la comprensió.
- El 56% dels ajuntaments disposen de bústies de suggeriments online.
- Més del 80% dels ajuntaments no publica a la web les subvencions concedides.
- Tan sols un 16% dels ajuntaments disposa de plataformes de petició d’informació.
- Més del 90% dels ajuntaments no presenta les dades en format reutilitzable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada