Abans de crear la històrica companyia
automobilística Ford Motor Company, Henry Ford va estar en fallida cinc
vegades. Howard Shultz, creador de la cadena internacional de cafè Starbucks,
va ser rebutjat 214 vegades abans de trobar un inversor. Actualment, és
l’empresa de cafè més gran del món amb 17.800 locals en 49 països. Algunes de
les grans històries empresarials van tenir el seu naixement i la seva raó
d’èxit en el fracàs.
Els professionals nord-americans tenen un
apartat en el seu currículum per ressaltar els fracassos com una experiència
més. En canvi, a casa nostra tendim a considerar el fracàs com quelcom
vergonyant i menyspreable; quan no és el mateix
tenir un fracàs; que ser un fracassat. Fernando Trías de Bes a El llibre negre de l’emprenedor ho deixa
molt clar: «Fracassar no és perdre. És no
haver-ho intentat.».
Reconèixer una equivocació és molt humà. En
aquest sentit, l’empresa de capital risc Bessemer Venture Partners explica en
el seu anti-portfolio que van deixar
escapar oportunitats multimilionàries renunciant a invertir en projectes
aleshores embrionaris com Google, eBay o Apple. Sí, es van equivocar; però
confiarien en algú que no s’ha equivocat mai? Més tard van encertar apostant
per Skype.
La concepció social del fracàs no és un valor
universal; sinó que depèn de la cultura. Les societats que estigmatitzen
l’experiència del fracàs ataquen l’autoestima de les persones enterrant un dels
actius més preuats: el de l’emprenedoria. En canvi, la societat nord-americana
concep el fracàs com una experiència positiva que forma part de l’evolució
natural per generar valor en la societat. D’acord amb això, el president de
Nike, Philip Knight, va advertir que “el problema avui dels Estats Units no és
que estem cometent molts errors, sinó que estem cometent-ne molt pocs”.
Jesús Mármol, coach i autor del llibre El
poder transformador del fracaso afirma que «mai fracasses; solament et
transformes» perquè el fracàs és una experiència d’aprenentatge. Per posar un
exemple icònic, Steve Jobs, el creador de Mac, va assegurar que l’acomiadament
d’Apple va ser la millor cosa que li podia passar: «La feixuguesa de l’èxit va
ser substituïda per la il·luminació de tornar a ser un principiant. Això em va
alliberar i vaig entrar en una de les etapes més creatives de la meva vida.
Durant els cinc anys següents vaig fundar una companyia anomenada NeXT, una
altra empresa anomenada Pixar, i em vaig enamorar d’una dona sorprenent que va
esdevenir la meva muller».
Una altra característica del fracàs és que no
té valor universal sinó que depèn de la concepció cultural. En aquest sentit,
els experts apunten que un emprenedor nord-americà experimenta 3,75 fracassos
empresarials abans d’assolir un triomf. En canvi, el 50% dels empresaris
espanyols tenen por al fracàs i això talla qualsevol iniciativa de crear un
projecte. Segons Mármol, la nostra concepció del fracàs «està amputant la
capacitat emprenedora de la nostra societat». A l’Estat espanyol, la taxa
actual d’emprenedoria és del 5% i, d’aquests, el 64% dels que fracassen en un
negoci no ho tornen a provar per segona vegada. I això no és sa. L’ésser humà
és emprenedor per naturalesa. Ja des de ben petits, quan començàvem a caminar,
quèiem i ens tornàvem a aixecar com si res perquè teníem interioritzat un
missatge positiu de l’error. En canvi, el ‘jo adult’ s’ha amarat d’una por
paralitzant que boicoteja qualsevol iniciativa.
John F. Kennedy va dir que
“l’èxit té molts pares; però el fracàs és orfe”. En aquest context, un altre
element important en els fracassos és la responsabilitat. Un estudi realitzat pel
Center for Creative Leadership a més de 190 als càrrecs de grans empreses que
havien experimentat experiències de fracàs revelava que els que es van
recuperar ho van aconseguir perquè, en lloc de centrifugar les culpes als
demés, van tenir la capacitat d’assumir els seus errors i seguir endavant.
L’èxit no depèn dels errors que cometem; sinó
del que fem quan els cometem. Per això, la persistència i una combinació
equilibrada d’actitud i aptitud és fonamental. Pau García Milà va ser expulsat
de la facultat d’informàtica per mal alumne; però poc temps després es
convertiria en empresari d’èxit gràcies a Eye-os, el sistema operatiu que ha
donat lloc al Cloud computing. I paradoxes de la vida, avui se'l rifen com a
conferenciant les escoles de negocis més prestigioses. Com deien els nostres
avis: d’un gran mal surt un gran bé.
Article de Francesc Ponsa publicat a L'Econòmic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada