Estem
exposats a més de 3.000 missatges comercials al dia. Davant d’aquesta allau
d’informació, els missatges unidireccionals ja no funcionen. Hem de connectar
amb els clients creant-los una necessitat. I una de les formules de connectar
és vincular-los emocionalment. En aquest context, s’acaba imposant el que es
coneix com l’economia de l’atenció: tu (emissor) explica’m un relat que
enriqueixi la meva vida i jo (receptor), a canvi, et concediré la meva valuosa
atenció. L’storytelling ―o l’art de narrar històries― s’ha convertit en un
instrument molt útil a l’hora de generar aquestes experiències memorables.
El
relat està present a totes les èpoques i a totes les societats. Des dels mites
grecs fins els griots africans, la història de la humanitat sempre s’ha explicat
a través de relats. I això té una explicació neurocientífica: el nostre cervell
està dissenyat per a buscar relats en qualsevol informació que ens arriba a
través dels sentits. L’escriptor Eduardo Galeano ho va manifestar de manera
molt clara: “Els científics diuen que estem fets d’àtoms, però a mi un ocellet
em va explicar que estem fets d’històries”. La història de com va començar
l’empresa, el somni que la va motivar, la superació de les adversitats o la
idea que va estimular la creació d’un nou producte o servei, són possibles
aplicacions de l’storytelling per a les organitzacions.
Explicar històries
Quan
es té un producte igual que el de la competència, es pot competir o bé baixant
el preu ―decisió que a la llarga pot ser insostenible―, o bé augmentant el
valor del producte explicant la seva història. L’storytelling management permet
captar (engage) usuaris mitjançant la creació d’un vincle emocional amb les organitzacions
mitjançant els relats. Aquest és el recurs que va utilitzar la marca de whisky
Chivas per superar la pèrdua de prestigi que va patir a principis dels anys 90.
Van contractar un narrador per reescriure la història de la marca. El resultat
va ser The Chivas Legend, un relat
que explicava la vida multisecular del whisky. La història comença amb la
concessió del segell reial britànic al segle XIX durant una visita de la reina
Balmoral i prossegueix amb l’edat d’or del desembarcament als Estats Units fins
arribar als nostres dies. Aquesta història va permetre reconnectar llegat i
consumidors i revertir la tendència a la baixa augmentant les vendes.
Després
del fracàs de l’anunci carrincló on cantaven Montserrat Caballé, Raphael i
David Bustamante, entre d’altres, l’any passat la Loteria va canviar de format
i va optar per una història emotiva protagonitzada per un home que no havia
comprat el dècim afortunat al bar del barri. De ben segur que recordareu el
final de l’anunci. I és que quan expliquem històries que inclouen emocions, el
nostre cervell s’encén com un arbre de Nadal. La informació que ens emociona
penetra més pregonament i ràpida a la nostra ment perquè impacta a l’amígdala
cerebral, la sentinella de les emocions.
La
funció de l’storytelling com a estratègia de marketing consisteix en atraure
(audiències, clients, seguidors, partners..),
informar (notícies i esdeveniments), identificar (definir qui som i els nostres
valors), comunicar (facilitar el boca-orella i la viralitat) i persuadir (que
ens comprin). A més, té un efecte sobre el consumidor: permet captar més
atenció amb menor esforç, obrir la ment a punts de vista contraris, retenir
millor el missatge i generar predisposició per a l’acció.
Tots tenim una història. Tots
tenim una motivació per fer el què fem. Compartiu els valors de la vostra organització mitjançant el relat i obtindreu una posició rellevant davant
clients i competidors. Ras
i curt: si voleu convèncer, expliqueu una història.
I
vet aquí un gos i vet aquí un gat, aquest post s’ha acabat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada